måndag 6 april 2009

Lax i ugn med spenat

Enkel middag - superenkelt recept. Jag har det inte ens uppskrivet utan bara i huvudet.

4 port.

4 bitar laxfilé
2,5 dl matlagningsgrädde
Fryst spenat med vitlök eller vanlig fryst spenat så tillsätter man vitlök själv.
Salt och peppar

Lägg laxfiléerna i en ugnssäker form. Salta, peppra och häll över matlagningsgrädden. Strö spenaten över laxen i ett jämnt täcke (ungefär så att det täcker). Har man spenat utan vitlök kan man pressa en klyfta över spenaten.
Ställ in i ugnen på 225 grader i ca 25 min (tills laxen är klar). Servera med t.ex. bulgur.

//Lisa

2 kommentarer:

  1. Å, detta låter smarrigt. jag älskar spenat!!! Detta ska jag göra nästa gång det blir lax i detta hus!

    SvaraRadera
  2. Har just provat detta - ville ha ett enkelt, basic recept när jag skulle testa att göra lax i ugn för första gången. Blev riktigt gott. :-)

    SvaraRadera