måndag 4 maj 2009

Paella

Här kommer en JÄTTE god paella, inte alls avancerad och vill man inte ha räkor och krabba kan man ta kyckling, byt då ut saffran mot curry.
Receptet jag har är till storkok då jag tagit det från jobbet så jag ska försöka göra det så bra jag kan.... Har inte testat et hemma än....

1 glas ris
2 glas vatten
1 dl olja
några stänk cayennepeppar
1/2 påse saffran + lite gurkmeja för att få riktigt gul färg om man vill
1-2 vitlöksklyftor (beror på hur starkt mn vill ha det)
lite oliv olja (ca 2 msk)
1 grönsaksbuljongtärning (eller fond)
1 fiskbuljongtärning (eller fond)
Ca 1-2 dl Ärtor, majs, paprika (blandning som finns i frysdisken)
valfria grönsker tex: zuccini, vattenkastanjer, purjolök (vi använder en fryst grönsaks blandning som heter spanska grillgrönsaker men jag vet inte om den finns på vanliga affärer)
Räkor
Krabbfisch

Koka riset och ha efter en stund i cayennpeppar, saffran, ev gurkmeja och buljongtärningarna.
Låt riset koka klart men låt det vara lite tuggmotstånd.
Pressa vitlöken i en skål och slå på olivoljan och blanda runt.
Häll riset i en långpanna eller skål.
Häll på vitlöksblandningen och "mojsa" runt
tillsätt ärtor, majs, paprika samt de övriga grönsakerna.
Gegga runt allt och avsluta med räkor och krabba

Servera varm med en klick creme fraise.

//Anna-Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar