lördag 21 mars 2009

Ris med tonfisk

En gammal klassiker i min familj, receptet har jag fått från mormor. När jag lagar den brukar jag dock dubbla tonfisken och curryn i riset. Tar ca 40 min att tillaga.

4 dl vatten
1 tsk salt
2 dl långkornigt ris
1/2 tsk curry
1 hg champinjoner (färska, alternativt en stor burk konserverade)
1 burk tonfisk
1 dl majonäs
1 dl grädde
2 ägg
1 dl riven ost

Koka riset i 18 min. i det saltade vattnet. Krydda med curryn och blanda runt när det är klart, bred sedan ut det i en ugnsfast form.
Skiva champinjonerna och dela tonfisken i mindre bitar. Lägg svampen och tonfisken ovanpå riset.
Blanda majonäs, grädde och äggulorna. Vispa äggvitorna till skum och blanda försiktigt ned i övriga såsen. Bred den över alltsammans och strö över riven ost. Sätt formen i ugnen på 250 grader, ca 10 minuter eller tills rätten fått färg. Servera med en sallad.

//Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar