fredag 13 mars 2009

Tacokyckling gratäng

Denna gratäng är SÅ god! kunde själv inte sluta äta den färsta gången jag fick smaka :O) Jätte bra att bjuda på som "vardagslyx".
Har dock inget recept att gå efter så jag skriver som jag brukar göra :O) kan kanske bli lite svårt att förstå men jag hoppas det går bra.

1 kg kycklingfilé
1 påse tacokrydda (eller 2 om man vill ha starkare smak)
1 purjolök
5 dl matlagningsgrädde (eller vad man vill ha)
1 påse santamaria chedardipp
1 burk tacosås (vilken styrka man vill)
Riven ost

*"Marinera" kycklingen i tacokryddan
(jag brukar lägga kycklingen i en påse och mojsa runt kryddan, gärna dagen innan eller på morgonen om man ska äta den til middag)
*Hacka hela purjolöken och lägg i en ugnsform.
*Skär kycklingen i bitar (ca 5x5 cm) och bryn dom i stekpanna. Lägg sedan dom över purjolöken.
*Gör en sås av grädden och chedardippen och red av den så den blir tjock. Häll i tacosåsen
(oxå valfri mängd, jag brukar ta en halv burk men det är för att det inte ska bli så starkt för barnen)
*Häll såsen över kycklingen och strö på riven ost.
* Ha gratängen i ugnen på 175 gr i ca 30 min, beror på hur stora bitar av kycklingen man har gjort.

Servera med ris

//Anna-Lena

1 kommentar: